fbpx

Umowy z usługodawcami ślubnymi to sprawa spędzająca sen z powiek każdej Parze Młodej. Nic dziwnego! Przecież nie każdy jest prawnikiem!

Nazywam się Julia Szkudlarek i jestem adwokatem prowadzącym swoją praktykę również w obszarze szeroko rozumianego prawa rodzinnego. Jestem też autorką bloga o tematyce prawniczej, na którym staram się poszerzać świadomość prawną moich Czytelników. Mojego bloga znajdziesz pod adresem www.kancelariaszkudlarek.pl.blog

Poprzez swoją pracę i bloga chcę oswajać tematy, które z pozoru wydają się trudne i niezrozumiałe dla osób niezwiązanych z sądowo-prawniczym światem. W dzisiejszym poście skupię się na kwestiach związanych z umowami, które każda przyszła Para Młoda zawiera z wybranymi przez siebie usługodawcami ślubnymi. Temacie niezwykle ważnym, a czasem niestety traktowanym trochę po macoszemu. Bo w przygotowaniach do ślubu i wesela zawsze jest za mało czasu na wszystko to, czego byśmy chcieli dopilnować.

Pamiętaj, aby dodać się do naszej grupy ślubnego wsparcia na Facebooku, gdzie się wzajemnie wspieramy i inspirujemy! – Dołącz do grupy! Chcesz coś kupić, sprzedać albo wykonujesz ślubne usługi? Również znajdziesz coś dla siebie!

Umowy z usługodawcami ślubnymi – o co tyle szumu?

Jako adwokat często spotykam się w swojej praktyce zawodowej z wieloma wątpliwościami moich klientów dotyczącymi zapisów zawartych w” umowach ślubnych”. Te wątpliwości wynikają z braku pewności, czego tak naprawdę jako klienci mogą oczekiwać od usługodawcy. I czy stawianie warunków w pewien sposób nie odstraszy fotografa, czy florystki. Szczególnie jeśli na konkretnym usługodawcy Młodej Parze bardzo zależy.

A jako przyszła Panna Młoda przekonałam się na własnej skórze, jak ważne jest z perspektywy Młodej Pary podpisanie klarownych i przejrzystych umów z usługodawcami ślubnymi. I że czasem trzeba trochę powalczyć o swoje, żeby umowy satysfakcjonowały obie podpisujące je strony. Uwierzcie mi, nawet w tak doniosłym życiowym okresie pełnym emocji trudno było mi nie podchodzić po adwokacku do pewnych kwestii i oprzeć się chęci przeczytania każdego słowa tworzącego umowę ?

Umowy z usługodawcami ślubnymi – od czego zacząć?

Skupmy się na najbardziej popularnych umowach zawieranych z usługodawcami ślubnymi, czyli umowie z fotografem, florystką, czy kamerzystą. Prawda jest taka, że w 99% przypadków usługodawca ślubny prezentując swoją ofertę ma już przygotowany jakiś wzór umowy. Kluczowe w powyższym stwierdzeniu niestety jest słowo ,,jakiś”. Bardzo często (oczywiście jest to swego rodzaju generalizacja) usługodawca pobiera ogólnodostępny w Internecie wzór i korzysta z niego podpisując umowy z klientami. A to nie zawsze działa na Twoją korzyść.

Bo może być tak, że umowa zawiera popularne w tym czasie wśród usługodawców zapisy, na które rzadko zwraca się uwagę w pośpiechu. A z których mogą wyniknąć później dla Młodej Pary konsekwencje, których byśmy nie chcieli ponosić. Jak na przykład ponoszenie odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez gości weselnych. Szerzej na ten temat przeczytasz w osobnym poście na moim blogu:

Przechodząc jednak do konstrukcji umów z usługodawcami ślubnymi…

Po pierwsze…

Będę to zawsze powtarzać jak mantrę. I to nie tylko przy okazji umów z usługodawcami ślubnymi, ale w przypadku każdej umowy – CZYTAJ UWAŻNIE TO, CO PODPISUJESZ! A chociaż przeczytaj to, co podpisujesz. Nie zawsze jest to takie oczywiste. A dokładne przeczytanie zaproponowanej umowy pozwoli na to, że świadomie godzisz się na warunki stawiane przez usługodawcę i nic Cię nie zaskoczy w czasie realizacji usługi. Sama organizacja ślubu i wesela jest na tyle stresująca, że nie warto dokładać sobie dodatkowych emocji.

Jak podpisać umowy z usługodawcami ślubnymi i czuć się z tym komfortowo?

Każda zawierana umowa z usługodawcą ślubnym powinna zawierać przede wszystkim (na przykładzie umowy z fotografem):

  1. datę i miejsce zawarcia umowy
  2. oznaczenie stron umowy – zwróć uwagę na to, czy jest dokładnie wskazane z kim zawierasz umowę (czy są wskazane dane adresowe, NIP, dane kontaktowe i inne informację niezbędne do identyfikacji usługodawcy) – bez tego w razie jakichkolwiek komplikacji możesz mieć problem z dochodzeniem swoich praw
  3. przedmiot umowy – czyli, krótko mówiąc, dokładny opis usługi (czy dotyczy samego reportażu ślubnego, czy też, np. sesji narzeczeńskiej, określenie ilości zdjęć, usług dodatkowych – jak na przykład albumy czy foto książka) – warto określi to na tyle precyzyjnie, na ile się da
  4. datę i miejsce ślubu i wesela oraz datę i miejsce usług dodatkowych, takich jak sesja narzeczeńska, czy sesja plenerowa
  5. pełne wynagrodzenie za wykonanie usługi – zwróć uwagę na to, czy kwota jest określona jako netto, czy jako brutto (żeby nie było żadnych niespodzianek w momencie płacenia)
  6. zastrzeżenie zaliczki lub zadatku oraz ich wysokości – o różnicach między nimi przeczytasz na moim blogu pod adresem http://kancelariaszkudlarek.pl/zaliczka-i-zadatek-czy-to-rzeczywiscie-tak-wazne-zeby-je-rozrozniac/
  7. termin i sposób płatności pozostałej kwoty (po odliczeniu zaliczki/zadatku)
  8. zapisy dotyczące kosztów dojazdu usługodawcy
  9. termin oddania prac i formę ich oddania
  10. zapisy dotyczące praw autorskich do prac oraz kwestie związane z publikowaniem prac usługodawcy
  11. kary umowne na wypadek niewykonania przez usługodawcę zamówionego dzieła – warto o tym pomyśleć, jest to dodatkowe zabezpieczenie dla Młodej Pary
  12. ustalenia dotyczące wyznaczenia zastępcy na wypadek niemożności wykonania usługi przez usługodawcę
  13. kwestie dotyczące odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez gości weselnych (o tym pisałam na początku artykułu)
  14. właściwość sądu na wypadek konieczności skierowania sprawy na drogę sądową

Oczywiście jest to podstawowa lista zapisów, które koniecznie powinny się znaleźć w umowie z usługodawcą ślubnym, i na które warto zwrócić szczególną uwagę. Tych zapisów może być dużo więcej, a to zależy głównie od tego, jakiej usługi umowa dotyczy i na ile ta usługa jest rozbudowana i skomplikowana. Jeśli we współpracy z usługodawcą jakaś kwestia budzi Twoje wątpliwości, to warto rozważyć zapisanie w umowie dokładnych ustaleń jej dotyczących.

Czy takie zapisy będą wystarczające dla umowy o organizację wesela z salą weselną?

W powyższym artykule nie poruszam dokładnie kwestii związanych z podpisywaniem umowy na organizację wesela na sali weselnej. W mojej ocenie ta umowa znacznie różni się od umów z pozostałymi usługodawcami. Zazwyczaj opiewa na kwotę dużo wyższą niż, np. umowa z fotografem, czy umowa na wypożyczenie samochodu. Zawiera też znaczną ilość szczegółowych zapisów dotyczących wszystkich usług, które oferuje nam sala weselna, jak, np. korkowe, czy obsługa kelnerska. Jeśli uważasz, że warto, żeby na blogu pojawił się artykuł o takiej tematyce, to daj znać w komentarzu.

Masz dodatkowe wątpliwości? Skonsultuj się z profesjonalistą

Jeśli nachodzą Cię jeszcze jakieś wątpliwości związane z konstrukcją umowy z usługodawcą ślubnym, to warto jest skonsultować z profesjonalistą. Chętnie odpowiem na wszystkie Twoje pytania. Podpisanie umowy powinno stanowić moment, w którym zaczynasz czuć się bezpiecznie z wybranym usługodawcą. A nie być momentem, w którym zaczynasz się stresować tym wszystkim, co może pójść nie tak, bo pewne rzeczy nie zostały dostatecznie dogadane.

Facebook – Instagram – Pinterest
Grupa Ślubna – Newsletter